کاربرد واقعیت افزوده (AR) در حوزه های مختلف

کاربردهای تکنولوژی واقعیت افزوده

واقعیت افزوده یا Augmented Reality (به اختصار AR) یکی از تکنولوژی های پرکاربرد این روزهای دنیای کامپیوترهاست. بسیاری از محققان معتقدند که این تکنولوژی قابلیت تغییر زندگی تک تک ما انسان ها را با خود به همراه دارد، این موضوع به سادگی به اهمیت این تکنولوژی در آینده نه چندان دور و حتی زندگی همین روزهای ما را نشان می‌دهد.

در این پست از وبلاگ یورریلیتی با اشاره به کاربردهای جذاب و فوق العاده این تکنولوژی در حوزه های مختلف صنعتی، آموزشی، تبلیغاتی، پزشکی و … در خدمت شما هستیم. حتما تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

کاربرد واقعیت افزوده در فروش آنلاین محصولات

 واقعیت افزوده برای فروش آنلاین محصولات
واقعیت افزوده برای فروش آنلاین محصولات

بدون شک، مهمترین کاربرد تکنولوژی Ar، پرزنت محصولات بصورت سه بعدی و مجازی برای خریداران فروشگاه های اینترنتی است.

طبق نظرسنجی های انجام شده، مهمترین دغدغه ی ذهنی که اکثر خریداران در هنگام خرید بصورت آنلاین و اینترنتی دارند، “تطابق آنچه که خریداری می‌کنند با آنچه که انتظار دارند” است. اینکه اگر فلان میز را خریدیم، سالم هم به دست ما رسید، ولی به تم اتاق نیاید چه؟ اگر عینکی که در فلان وبسایت دیدم را خریدم و به صورتم نیامد چه. اینکه اگر …

یک خبر خوب، به کمک تکنولوژی واقعیت افزوده، این گپ بین خریداران و فروشگاه های اینترنتی برای تست و بررسی محصولات بصورت بصری پیش از خرید، کاملا پر خواهد شد.

شما به عنوان خریدار، میتوانید از فروشگاه های اینترنتی مجهز به Ar بدون هیچ ترس و واهمه ای خرید کنید، و قبل از خرید هر محصولی، آن محصول را بصورت سه بعدی و در ابعاد اصلی و با رنگ و لعاب واقعی اش در دنیای پیرامون خود مشاهده کنید.

مثلا اگر میخواید مبل بخرید، پیش از خرید همان مبل را بصورت سه بعدی در اتاق پذیرایی منزلتان مشاهده کنید و اگر مناسب بود خریداری کنید. اگر میخواید فلان محصول آرایشی را بخرید، پیش از خرید آن را روی صورت خود امتحان کنید و سپس خریداری کنید. مثلا اگر میخواهید …

تمام این موارد که اشاره شد، تنها و تنها نیازمند به یک موبایل هوشمند در دستان مخاطب است؛ همین و بس. تکنولوژی Ar این روزها انقدری دسترس پذیرتر شده است، که هر فروشگاه آنلاینی میتواند محصولات خود را با قابلیت تست پیش از خرید در سایت خود، در اپلیکیشن خود و یا حتی در پیج اینستاگرام خود ارائه کند و جهشی جدی در روند اعتماد سازی و افزایش فروش خود ایجاد کند.

کاربرد واقعیت افزوده در آموزش مدارس

واقعیت افزوده برای مدارس
واقعیت افزوده برای مدارس

یکی دیگر از مهمترین کاربردهای تکنولوژی واقعیت افزوده، در صنعت آموزش مدارس است. این تکنولوژی، محتواها را به شکلی جذاب تر و کاربرپسند تر ارائه می‌کند؛ این دلیلی است که باعث میشود این تکنولوژی، در حوزه آموزش و پرورش بسیار کارآمد و کارگشا باشد.

مهمترین مشکلی که دانش آموزان(به خصوص در سنین پایینتر) در ارتباط با دروس دست و پنجه نرم می‌کنند چیست؟ به احتمال بسیار زیاد اگر این سوال را از یک دانشجو یا یک دانش آموز مطرح کنید، پاسخ آنها “خسته کننده یا سخت بودن مطالب دروس” خواهد بود؛ اینجاست که تکنولوژی AR به کمک ما می‌آید.

واقعیت افزوده، این قابلیت را داراست که هر مطلب آموزشی را به شکلی بسیار جذابتر ارائه کند. این یعنی سخت ترین دروس و خسته کننده ترین دروس هم، میتوانند در عین جذابیت و مفرح بودن، ساده و قابل درک شوند.

برای مثال درسی مثل شیمی، که ساختار اتم ها و مولکول ها و مواد مختلف را مورد بررسی قرار میدهد و دانش آموزان لازم است که این ساختارها را بصورت فرمولی و مفهومی یاد بگیرند؛ چقدر قابل فهم تر و ساده تر میشد اگر مدل سه بعدی هر عنصر را در حین تدریس میدیم.

یا فرضا منظومه شمسی که در سنین پایینتر برای اولین بار به کودکان آموزش داده میشود، چقدر میتواند در ذهن کودکان ماندگار شود، اگر منظومه شمسی را بصورت سه بعدی و در حال حرکت و چرخش مشاهده میکردند و هر سیاره را با اطلاعاتی تکمیلی در آن فضا مشاهده میکردند.

نکته ی مهم دیگری که در مورد آموزش مدارس با تکنولوژی Ar وجود دارد اینست که در کنار جذابیت بصری و افزایش ضریب فهم مطالب به واسطه ایجاد امکان بررسی موارد بصورت سه بعدی؛ این تکنولوژی قابلیت ایجاد گیمیفیکیشن و فضای بازی گونه برای یادگیری مطالب را نیز فراهم میکند و این موضوع در کنار فوایدی که تکنولوژی AR به ذات در خود دارد؛ ضریب تاثیر گذاری دروس را تا 8 برابر افزایش می‌دهد.

تمامی این موارد، به لطف تکنولوژی AR قابل انجام است و برای دستیابی به آن شما امروزه تنها به یک گوشی موبایل احتیاج دارید، فرقی نمی‌کند Android یا IOS فقط و فقط یک گوشی موبایل که قابلیت نصب اپلیکیشنهای مختلف را داراست.

کاربرد واقعیت افزوده در املاک و ساخت و ساز

امروزه تکنولوژی AR به کسب و کارهای املاک و همینطور سازندگان، این اجازه را می‌دهد که ملک ها و سازه های خود را بدون نیاز به حضور مخاطب بصورت فیزیکی، پرزنت کند و موارد مربوطه به آن را به شکلی جذاب و درگیرکننده به مخاطبین منتقل کند.

انواع کاربرد AR در املاک و ساخت و ساز :

مخاطب تنها با نصب یک اپلیکیشن یا بازدید از یک لینک از طریق موبایل خود، میتواند به سه شکل از ملک / سازه دیدن کند.

پرزنت نمای کلی ملک/سازه با Ar

واقعیت افزوده برای پرزنت سازه
واقعیت افزوده برای پرزنت سازه

در این حالت، مدل سه بعدی کل سازه یا ملک، در ابعاد ماکت آن از طریق موبایل قابل رویت است. این سازه میتواند وابسته به یک نشان (مثلا کارت ویزیت فروشنده، که مخاطب از طریق دوربین موبایل خود و نگه داشتن روی کارت ویزیت، مدل سه بعدی مورد نظر را مشاهده کند) یا بصورت خودکار با شناسایی یک سطح صاف مثل میز، مدل سه بعدی را روی سطح صاف شناسایی شده بارگذاری کند.

مخاطب با تغییر دادن مکان موبایل خود یا با استفاده از دکمه های موجود در اپلیکیشن میتواند مدل سه بعدی را از ابعاد مختلف مشاهده کند.

پرزنت نمای درونی ملک/سازه با Ar

پورتال مجازی واقعیت افزوده
پورتال مجازی واقعیت افزوده

این مورد که به آن پورتال واقعیت افزوده هم گفته میشود، نوعی از کاربرد Ar است که به معنی واقعی کلمه، یک درب مجازی در دنیای واقعی کاربر ایجاد میکند؛ و کاربر با نگاه کردن به صفحه موبایل خود و قدم زدن میتواند از آن در عبور کند و وارد یک فضای دیگر شود.

این فضا میتواند محیط 360 درجه واحد مورد ارائه یا هر فضای دیگری باشد. به این شکل شما نمای داخلی هر واحد، سازه یا ملکی را میتوانید برای هر کسی در هر کجای جهان ارائه کند و تجربه ای از قدم زدن در آن محیط و حضور در آن فضا را به مخاطب القا کنید.

کاربرد واقعیت افزوده در صنعت رستوران

واقعیت افزوده، در صنعت رستوران داری و کافه ها پتاسنیل بسیاری برای بهبود تجربه کاربری و حفظ بهره‌وری کارکنان را داراست. نمونه هایی از موارد استفاده از Ar در رستوران ها عبارت است از :

منوی سه بعدی Ar رستوران

منوی سه بعدی واقعیت افزوده رستوران
منوی سه بعدی واقعیت افزوده رستوران

با استفاده از Ar شما می‌توانید یک مدل سه بعدی با کیفیت و واقعی از اجزای منوی رستوران خود برای مشتریان ایجاد کنید، چه مشتریانی که در رستوران به سر می‌برند و چه مشتریانی که قرار است جذب رستوران شما شوند.

تراکت های تبلیغاتی رستورانی بسیاری را دیده اید، واقعیت افزوده می‌تواند این تراکت ها را به منوی سه بعدی زنده رستوران شما تبدیل کند و آن را از یک ابزار تبلیغاتی قدیمی و تقریبا بی تاثیر، به یک کاتالوگ جذاب و مهیج از غذاهای خوشمزه ای که در رستوران شما سرو می‌شود تبدیل کند.

پورتال تور مجازی فضای رستوران رستوران

چندی پیش در مورد کاربرد واقعیت افزوده در صنف املاک گفتیم، و پورتال های بازدید مجازی از واحد های ساختمانی را معرفی کردیم. این پورتال ها در صنعت رستوران نیز می‌توانند مثمر به ثمر واقع شوند.

یکی از شاخصه های مهم در امر جذب مشتری برای رستوران ها، فضای جذاب آنهاست؛ در نتیجه برای یک رستوران، در کنار طراحی جذاب فضای داخلی خیلی مهم است که این فضا را به خوبی برای مخاطب نمایش دهید و جذابیت های آن را نمایان کنید.

پورتال های Ar به شما اجازه ایجاد یک تور مجازی موثر 360 درجه از فضای رستوران خود با تاکید بر جذابیت های مهم آن ایجاد کنید و به مخاطبان برای دقایقی تجربه حضور در رستورانتان را ارائه کنید.

موارد ذکر شده،به غیر از اینکه میتوانند در وبسایت یا اپلیکیشن رستوران شما قرار گیرند، بلکه می‌توانند به عنوان یک محتوای واقعیت افزوده در پیج اینستاگرام شما بارگذاری شوند و به عنوان یک محتوای تبلیغاتی مهیج و متمایز، به درگیرسازی و اعتماد سازی مخاطبین بپردازد.

کاربرد واقعیت افزوده در تبلیغات

واقعیت افزوده برای تبلیغات
واقعیت افزوده برای تبلیغات

بیلبوردها، تراکت ها، کارت های ویزیت، تبلیغات های تلویزیونی، تبلیغات های اینستاگرامی و بسیاری از روشهای قدیمی تبلیغات؛ کم کم دارند آن تاثیرگذاری و درگیر کنندگی قبل خود را از دست می‌دهند.

دنیای تبلیغات، دنیای تمایزها و خلاقیت هاست. دنیای جنگ بر سر تصاحب توجه هاست. در فضایی که تقریبا همه ی مدیاهای تبلیغات شبیه به یکدیگر شده اند و قالبی یکسان دارند، واقعیت افزوده شرایطی را برای ما فراهم می‌آورد که تبلیغاتی تاثیرگذار، درگیرکننده، جذاب، جلب کننده ی توجه و صد البته متمایز از دیگران داشته باشیم.

تمامی مواردی که از انواع تبلیغات مثل بیلبورد و … ذکر شد، همگی میتوانند با تکنولوژی AR رنگ و رویی جذاب و جالب تر بگیرند، هر بیلبورد میتواند یک نمایشگر بزرگ تبلیغات یا تیزر ویدیویی برندها باشد، هر پوستر میتواند کاتالوگ سه بعدی محصولات باشد، هر کارت ویزیت میتواند پرزنتور زنده ی سه بعدی کسب و کار شما باید که با تکنولوژی هوش مصنوعی شروع به تبلیغ کردن میکند و با واقعیت افزوده پا به دنیای واقعی میگذارد.

واقعیت افزوده به غیر از اینکه میتواند، مدیاهای قبلی تبلیغاتی ما را تبدیل به یک تبلیغات زنده و تاثیرگذار تبدیل کند، بلکه خود فضاهایی جدید و جذاب برای تبلیغات ایجاد کرده است.

برای مثال به این کمپین جالب پپسی توجه کنید :

این کمپین پپسی که یک ایستگاه اتوبوس را به واقعیت افزوده مجهز کرده بود، بازدیدی میلیونی در شبکه های اجتماعی گرفت. همانطور که در ویدیو پیداست، با توجه به سطح بالای ارائه محتوا از طریق واقعیت افزوده و درصد بالای باورپذیری افراد، در مقایسه ای کوتاه با باقی مدیا های تبلیغاتی، محتواهایی که با واقعیت افزوده به مخاطب ارائه میگردد 8 برابر به خاطر سپاری بیشتری نسبت به برند در ذهن مخاطب ایجاد میکند.

برندهای بزرگ دیگری همچون، تویوتا، کوکاکولا، IKEA، آمازون، Gucci، ورساچی، Louis Vuitton و … از تکنولوژی Ar در کمپین های تبلیغاتی خود استفاده کرده اند.

Ar دست ما را در خلاقیت و ایده پردازی باز گذاشته و تقریبا هر چیزی را میتوانیم در دنیای واقعی ایجاد کنیم، در حالیکه بصورت مجازی است و وجود خارجی ندارد. این یعنی یک فصل جدید از تبلیغات و یک فرصت مهم برای برندها و کسب و کارها تا با استفاده از این تکنولوژی روند تبلیغاتی خود را دگرگون کنند.

کاربرد واقعیت افزوده در بازاریابی

آینه جادویی واقعیت افزوده، ابزاری برای بازاریابی
آینه جادویی واقعیت افزوده، ابزاری برای بازاریابی

تکنولوژی Ar از آنجا که یک بستر، برای ارائه کردن محتوا به شکلی جذاب و درگیرکننده تر است؛ مورد توجه واحد بازاریابی بسیاری از برندها و کسب و کارها قرار گرفته است.

این تکنولوژی، فرصت های مهمی را در راستای اهداف بازاریابی در اختیار ما قرار می‌دهد که لازم است جهت ایجاد یک تمایز جدی، این فرصت ها را غنیمت شمرد و از آنها به نحو احسنت استفاده کرد.

Ar چه در بازاریابی دیجیتال و چه در بازاریابی سنتی (فیزیکی) می‌تواند مثمر به ثمر واقع شود. یکی از محصولات ما در حوزه Ar ، آینه های واقعیت افزوده هستند. این آینه ها در ابعاد مختلف ارائه می‌شوند و در فروشگاه ها جهت تست محصولات یا جذب مشتری مورد استفاده قرار میگیرند.

برای مثال در آرایشگاه های مردانه و زنانه، مشتریان پیش از اینکه فرآیند اصلاح روی صورت یا موهایشان انجام شود، در آینه پیش روی خود که به Ar مجهز است؛ نتیجه ی نهایی بعد از انجام فرآیند آرایشی x و پیاده سازی مدل مو y، یا تغییر رنگ مو به رنگ z را به صورت لحظه ای و در نگاه به آینه روی صورت و اجزای بدن خود مشاهده کند.

یا در فروشگاه های لوازم آرایشی و بهداشتی، مشتریان برای خرید رژ لب برند x با قرار گیری جلوی آینه و انتخاب مدل رژ لب؛ نتیجه ی آرایش شده ی صورت با آن رژ لب را روی صورت خود مشاهده خواهند کرد.

یا در مثالی دیگر، برای فروشگاه های لباس، آینه های Ar با قرار گیری در ویترین فروشگاه، افراد رهگذر را جلب خود میکنند. مثلا زمانی که شما در حال رد شدن از جلوی ویترین فروشگاه x هستید و چشمتان به آینه ای که در ویترین قرار گرفته می‌افتد؛ در کنار خود بازیگر مورد علاقه تان را میبینید (و یا به نحوی دیگر و با ارائه ی یک محتوای جذاب و شوکه کننده) درگیر آن می‌شوید و برای دقایقی ایست میکنید.

این‌ها نمونه هایی از فرصتی است که Ar در اختیار کسب و کارها قرار میدهد و کمک شایانی به بهبود فرآیند بازاریابی آنها خواهد کرد.

کاربرد واقعیت افزوده در صنعت بازیسازی

آیا می‌دانید، پر کاربر ترین بازی موبایلی تاریخ، کدام بازیست؟ به این لیست از ویکی پدیا توجه کنید :

لیست پرکاربر ترین بازی های موبایلی دنیا
لیست پرکاربر ترین بازی های موبایلی دنیا

در رتبه دوم، پس از PUBG Mobile، بازی Pokemon Go قرار دارد. پوکمون گو با 1 میلیارد دانلود در سال 2019 جزو 3 بازی موبایلی پر طرفدار تاریخ است. این بازی در کنار داستان جذاب، گیم پلی جذاب، مولتی پلیر بودن یک شاخصه بسیار مهم داشت، و آن این بود که این بازی بر پایه “واقعیت افزوده” پیاده سازی شده بود.

از داستان پوکمون گو ساده ترین درسی که میتوان گرفت این است که “واقعیت افزوده (و واقعیت مجازی) ، قوی ترین روش ارائه محتوا در فضای این روزهای دنیای تکنولوژی است”!

واقعیت افزوده، به شکلی فوق العاده به ما بستری برای ایجاد بازی هایی با سطح تعامل و درگیری بسیار بالاتر از حالت های عادی بازی ها در این روزها ارائه می‌کند. به همین ترتیب است که بسیاری از شرکت های بازیسازی دنیا در حال تلاش برای ایجاد بازی های Ar موبایلی یا با دیدگاهی آینده نگرانه بازی هایی برای عینک های واقعیت افزوده هستند.

کاربرد واقعیت افزوده در مسیریابی

مسیریابی با واقعیت افزوده
مسیریابی با واقعیت افزوده

با نرم افزارهای مسیریابی مانند Google Maps، بلد، نشان، Waze و … آشنایی دارید. واقعیت افزوده این نرم افزارها را به سطوح جدیدی وارد می‌کند.

مسیریابی با واقعیت افزوده یعنی علائم راهنمایی مسیر برای رسیدن به مقصد در خود فضای واقعی مسیر ایجاد شوند. برای مثال شیشه های خودروها با مجهز شدن به تکنولوژی Ar و اتصال به یکی از نرم افزارهای مسیریابی و یا حتی تلفن های موبایل برای مسیریابی مقاصد نزدیک.

در حال حاضر شرکت های بزرگ تکنولوژی دنیا و خودروسازهای غول دنیا در حال سرمایه گذاری روی Ar برای امر مسیریابی هستند. به عنوان مثال Tesla در حال تلاش برای تجهیز خودروهای خود به قابلیت مسیریابی واقعیت افزوده است، Google maps قصد دارد در آپدیت های جدید خود نسخه های اولیه Ar Navigation را رو نمایی کند.

کاربرد واقعیت افزوده در زندگی روزمره

واقعیت افزوده در زندگی روزمره
واقعیت افزوده در زندگی روزمره

صحنه هایی در فیلم ها را برای خود یادآوری کنید. صحنه هایی که بازیگر با نگاه کردن به چهره اشخاص، اطلاعاتی در مورد آنها در کنار سرشان مشاهده میکند، یا با نگاه کردن به یک ماده غذایی، اطلاعات مربوط به ترکیبات آن، کالری و دیگر اطلاعات ارزشمند را دریافت میکند.

اینها همگی ابعادی از آینده ی تکنولوژی Ar در زندگی ماست. آینده ای نه چندان دور. آینده ای که انسان ها نه با تلفن موبایل، بلکه با قرار دادن عینک مخصوص روی سرشان، چشمان خود را به تکنولوژی Ar مجهز میکنند.

در این شرایط، با چشم بهم زدنی، یک تماس Ar با دوستتان برقرار میکند و دوستتان را بصورت Ar و سه بعدی مقابل خود در فضای خود مشاهده میکنید. برای تفریح و سرگرمی، بازی مورد علاقه تان را نه از طریق موبایل یا پیسی، بلکه بصورت کاملا واقعی و سه بعدی با تعامل با اجزای بازی انجام میدهید یا …

البته لازم به ذکر است که این حالت، همین الآن هم که در حال نوشتن این مقاله هستیم به واسطه عینک های واقعیت ترکیبی مایکروسافت یعنی Hololens قابل انجام است، اما روند همه گیری و ایجاد نرم افزارهای بیشتر برای این عینک ها مقداری نیاز مند زمان و آشنایی بیشتر مردم با این تکنولوژی است، تا روزیکه این گجت ها مانند موبایل در دسترس همگان باشد.


موارد ذکر شده، کاربردهای مهم و کلیدی واقعیت افزوده در صنایع و حوزه های مختلف بود، اما این تکنولوژی تقریبا در هر جایی قابل استفاده است و فقط ملزم به شناسایی درست نیازها یا مشکلات و به کارگیری خلاقیت در بستر Ar برای رفع آن نیاز یا مشکل میباشد. حوزه های دیگری همچون پزشکی، تعمیرات ماشین، رویداد، آموزشهای از راه دور و … نیز نمونه هایی از کاربرد این تکنولوژی می‌باشند.

راستی، اگر مایلید در مورد تکنولوژی واقعیت مجازی و کاربرد های آن که به نوعی برادر واقعیت افزوده محسوب می‌شود بدانید، لطفا به این مقاله ما که در مورد کاربرد واقعیت مجازی است هم سر بزنید.

بلاگکاربرد واقعیت افزودهواقعیت افزوده

augmented realityکاربرد arکاربرد ar در کسب و کارکاربرد واقعیت افزودهکاربرد واقعیت افزوده در زندگی روزمرهکاربردهای arواقعیت افزودهواقعیت افزوده چیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *