واقعیت مجازی یا Virtual Reality (به اختصار Vr) تکنولوژی ایست که ما را از دنیای واقعی خودمان، به معنای واقعی کلمه منتقل میکند به دنیای دیگر (یعنی محیط مجازی).
امروزه اکثریت مردم این تکنولوژی را صرفا از حیث تفریح و سرگرمی میشناسند، البته حق هم دارند؛ چه تفریحی بهتر از تجربه کردن “هر چیزی که به هر دلیلی نمیتوانید به آن دسترسی داشته باشید”؟ سفر به هر نقطه از زمین، منتقل شدن به درون یک بازی ترسناک، سفر به فضا، سفر در زمان و …
طبق تحقیقات انجام شده توسط تیم ما، حدود 83% از شرکت های Fortune-500 که در واقع 500 شرکت برتر دنیا میباشند، از تکنولوژی Vr در حوزه های مختلف استفاده میکنند. این نکته ی مهمیاست که باید به آن توجه کافی داشت. “واقعیت مجازی بسیار و بسیار فراتر از تفریح و سرگرمی است، واقعیت مجازی تمام ابعاد زندگی و کسب و کارهای ما را دگرگون خواهد کرد”.
از نحوه ارتباط گرفتن ما با دیگران بگیرید، تا آموزش کارکنان، تا روش های درمان و … همه ی ابعاد زندگی و کسب و کارهای ما تحت تاثیر این تکنولوژی خواهد بود و چند سطح به سطوح کیفیت آنها افزوده خواهد شد.
در این مقاله به کاربردهای جدی و مهم این تکنولوژی در ابعاد مختلف زندگی روزمره ما و کسب و کارها خواهیم پرداخت، پس حتما تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.
کاربرد واقعیت مجازی در صنعت آموزش
دانشمندان معتقدند مغز ما یک ماشین حساب چیز های سه بعدی است. این همان دلیلی است که کودکان انیمیشن های سه بعدی را نسبت به انیمیشن های دو بعدی ترجیح میدهند. خب طبیعی است، ما انسان ها موجودی سه بعدی هستیم و درک چیزهای سه بعدی بسیار برای ما ساده تر و به خاطرسپاری آنها راحت تر است.
واقعیت مجازی در آموزش، یعنی چند پله بالاتر از آموزش های فعلی. واقعیت مجازی در آموزش یعنی قرار گرفتن در شرایط و یادگیری بصورت فعال. یعنی اگر قرار است در مورد منظومه شمسی صحبتی کنیم، همین الان یک تور منظومه شمسی گردی برگزار کنیم، یعنی اگر قرار است یک حوزه تخصصی مثل پزشکی را تدریس کنیم، به غیر از موارد تئوریک، دانش جویان را در یک فضای شبیه سازی شده عمل جراحی قرار دهیم و بصورت عملی به آن ها آموزش داده شود.
Vr کلید گمشده ی قفل صنعت آموزش است. فرقی نمیکند که آموزش مدارس و دانشگاه ها مد نظرمان است یا آموزش حرفه های تخصصی، واقعیت مجازی به ما امکان شبیه سازی هر شرایطی را داده و به ما اجازه ایجاد فرآیند یادگیری عملی و انتقال یادگیرندگان به آن فضا را میدهد.
چند مورد از نمونه های مهم واقعیت مجازی در آموزش عبارت است از :
واقعیت مجازی در آموزش نظامی
ارتش انگلیس و ایالات متحده آمریکا، هر دو استفاده از VR را در دستور کار برنامه های آموزشی خود قرار داده اند. این ارگان ها از واقعی مجازی در شبیه سازی پرواز ، شبیه سازی میدان جنگ ، آموزش پزشکی ، شبیه سازی وسیله نقلیه و اردوگاه بوت مجازی و موارد دیگر استفاده میکنند و کارآموزهای خود را در فضاهای شبیهسازی شده کامل و بی نقص آموزش میدهند.
واقعیت مجازی به ارگان های نظامی اجازه پیاده سازی طیف وسیعی از شبیه سازی ها را ارائه میدهد، به همین دلیل است که ارتش انگلیس و ایالات متحده آمریکا از Vr در آموزش تقریبا تمامی زیرشاخه های خود از جمله : ارتش ، نیروی دریایی ، نیروی هوایی ، تفنگداران دریایی و گارد ساحلی استفاده میکنند.
VR یک تجربه کاملا درگیرکننده ، تصویری و مبتنی بر صدا را به ارگان های نظامی ارائه میدهد به طوری که که می توانند با خیال راحت موقعیت های خطرناک آموزشی را برای آماده سازی و آموزش سربازان پیاده کنند بدون اینکه آنها را در معرض خطر قرار دهد تا زمانی که آماده جنگ شوند.
به غیر از بحث شبیهسازی آموزشی یکی دیگر از کاربردهای Vr در فیلد نظامی، “درمان اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) برای سربازانی است که از جنگ برگشته اند و برای سازگاری با شرایط زندگی عادی به کمک نیاز دارند” است.
مزیت اساسی استفاده از Vr در امور مختلف نظامی، کاهش هزینه های هنگفت آموزشها و همینطور افزایش بهره وری آموزشی سربازان است.
واقعیت مجازی در آموزش پزشکی
همانطور که میدانید دانشجویان امور پزشکی و همینطور دندانپزشکی، در شرایط پس از گذراندن آموزش های تئوری لازم، جهت افزایش سطح یادگیری خود در شرایطی آزمایشی روی بیماران واقعی قرار گرفته و بعضی از امور اولیه پزشکی را برای بیماران انجام میدهند.
در بسیاری از دانشگاه های مطرح تراز اول دنیا، دانشجویان پزشکی در روند آموزشی خود، در شرایطی شبیهسازی شده توسط Vr قرار میگیرند و بصورت آزمایشی و کاملا تعاملی اقدام به انجام عمل های جراحی و برنامه های آموزشی مختلف میکنند.
با استفاده از واقعیت مجازی در امر آموزش پزشکی، خط اشتباه یا صدمه زدن به بیماران واقعی در شرایط تمرین به طور کلی از بین میرود و دانشجویان با خیالی راحت میتوانند بدون محدودیت عمل های جراحی متعدد و برنامه های آموزشی مختلف را بارها و بارها انجام دهند تا جایی که به ضریب خطای قابل قبولی برسند.
واقعیت مجازی در آموزش پزشکی، نه تنها باعث افزایش کیفیت یادگیری دانشجویان میشود، بلکه باعث کاهش هزینه های هنگفت آموزش پزشکی شده و شرایطی ایده آل را برای این امر محیا میکند.
واقعیت مجازی در آموزش مدارس
با استفاده از Vr در مدارس، دانش آموزان میتوانند مطالب درسی را در یک فضای کاملا جذاب و درگیرکننده فراگیرند.
مثلا در ارتباط با تاریخ، صحبت کردن در مورد اتفاقاتی که چند صد سال پیش افتاده با شرایط فعلی دانش آموزان امروزی چندان جذابیتی ندارد، چرا که محتوای جذابی هم ارائه نمیشود. چند صد صفحه کتابی که باید حفظ شود با تعدادی عکس چاپ شده روی کتاب چه جذابیتی برای دانش آموزان امروزی که با بازی های کامپیوتری مهیج و تلفن های موبایل بزرگ شده اند؟
اینجاست که Vr شرایطی ایده آل و جذاب را جهت تدریس دروس مختلف به ما ارائه میکند. فرضا در مورد همین مثال درس تاریخ، در کنار تدریس معلم، دانش آموزان میتوانند در زمان سفر کنند و در مکان رخ دادن رویداد تاریخی مورد بحث قرار گرفته و اتفاقات را از نزدیک و با چشمان خودشان ببینند.
یا در مثالی که چندی پیش ارائه شد، برای تدریس درس مربوط به منظومه شمسی، دانش آموزان میتوانند سوار یک سفینه ی شبیه سازی شده شوند و به منظومه شمسی سفر کنند. و خانم/آقای معلم به عنوان راهنمای سفر زمانی که دانش آموزان از کنار هر سیاره رد میشوند اطلاعاتی را در ارتباط با آن سیاره ارائه خواهد کرد.
خبر خوب این است که فرآیند آموزشی vr در مدارس، دیگر آنقدرها دور از دسترس نیست؛ تمامی موارد گفته شده میتواند از طریق یک موبایل هوشمند و فقط و فقط یک هولد vr که قیمتش به چیزی حدود 50 الی 60 هزارتومان میرسد قابل اجرا باشد.
واقعیت مجازی در آموزش رانندگی
آموزش رانندگی همیشه یکی از مواردی است که هنرجویان استرس زیادی برای فراگیری آن دارند، به کمک Vr تقریبا این استرس ریشه کن خواهد شد و هنرجویان در یک فضای کاملا شبیه سازی شده مجازی ولی با حس و حالی واقعی میتوانند به تمرین و یادگیری عملی رانندگی بپردازند و دیگر نگران تصادف یا موارد استرس زای دیگر نباشند.
آموزشگاه های بزرگ رانندگی در سطح دنیا در حال استفاده از Vr در راستای امر آموزش خود هستند.
کاربرد واقعیت مجازی در کمپین های تبلیغاتی
یکی از رسالت های اصلی تکنولوژی Vr، کاربرد آن در کمپین های تبلغاتی چریکی است. چرا؟ چون Vr بستری برای ارائه محتوا به نحوی چندین برابر درگیرکننده و جذاب تر است.
با استفاده از واقعیت مجازی، ما دیگر محدودیتی برای تجربه شرایط مختلف نداریم! تنها محدودیت ما، محدودیت خلاقیت ذهن ماست. اصولا هر آن چیز که در ذهن ما باشد، قابلیت شبیه سازی و پیاده سازی آن در واقعیت مجازی ممکن است.
بسیاری از برندهای بزرگ دنیا، از این تکنولوژی در کمپین های تبلیغاتی خود استفاده کرده اند، برای مثال کوکاکولا
طبق اظهارات روابط عمومی کوکاکولا، هدف از این کمپین نشان دادن برند کوکاکولا به عنوان یک برند مدرن و همینطور افزایش تعامل با مخاطبین سنین پایینتر بود که میتوان گفت کاملا در این راستا موفق بوده اند.
کاربرد واقعیت مجازی در املاک و ساخت و ساز
Vr به ما اجازه میدهد چیزهایی که هنوز وجود ندارند را ببینیم و تجربه کنیم و به مکان هایی که از ما دور هستند وارد شویم. از این رو مورد توجه سازندگان و دارندگان املاک در امر پرزنت و فروش ملک ها و پروژه های ساختمانی قرار گرفته.
چند مورد از کاربردهای Vr در حوزه املاک و ساخت و ساز
بازدید مجازی از پروژه ساختمانی در دست ساخت
همانطور که مستحضر هستید، سازندگان برای پرزنت پروژه های در دست ساختشان لازم است پرزنتی قوی و تاثیر گذار داشته باشند. چرا که قرار است آینده واحدهایی که قرار است ساخته شود (و در حال حاضر شاید فقط یک نقشه ساختمانی باشد) را به افرادی (با اهداف مختلف مثل پیش فروش یا …) ارائه کند.
در این راستا، مدل سه بعدی سازه و واحدها طراحی میشود و به افراد مربوطه نمایش داده میشود. در این حالت بازدیدکنندگان از طریق مانیتور مدل سه بعدی سازه را تماشا میکنند. کاری که واقعیت مجازی در این مرحله انجام میدهد این است که بازدیدکنندگان را از پشت مانیتور، به درون مانیتور و به درون مدل سه بعدی میبرد.
این یعنی شما میتوانید یک تجربه کاملا واقعی با احساسی واقعی را از مدل سه بعدی سازه ای که قرار است در آینده ساخته شود به افراد نمایش دهید، چه در کنارتان باشد و حتی چه در آنسوی دنیا (تنها با ارسال یک لینک)
بازدید مجازی از واحدهای املاک جهت فروش
بازدید از واحد های در دست فروش املاک ها به مشتریان، همیشه یکی از موارد تعیین کننده در تصمیم مشتری و همینطور زمان بر بوده و هست. هم برای مشتریان و هم برای املاکی ها!
به کمک تکنولوژی Vr، مشتریان املاک ها بدون نیاز به حضور فیزیکی در واحد مربوطه میتوانند بصورت مجازی تجربه حضور واقعی در واحد مد نظر را داشته، در آن قدم بزنند و بخشهای مختلف واحد را بررسی کنند.
این فرآیند هم بصورت ثابت در املاک و هم بصورت آنلاین از هر جایی که مشتری قرار دارد از طریق موبایل اش قابل اجراست. اصولا یعنی مهم نیست مشتری شما کجاست و واحدی که قصد فروش اش را دارید کجا، شما بدون محدودیت زمانی و مکانی میتوانید واحد مربوطه را برای مشتری پرزنت کنید و او را به بازدید مجازی از واحد راهنمایی کنید.
کاربرد واقعیت مجازی در رستوران
واقعیت مجازی به عنوان یک عنصر جذاب برای رستوران ها در راستای برندینگ و ارائه تجربه ی کاربری بهتر، میتواند فرصت های بسیاری را در اختیار رستوران ها قرار دهد.
برنامه ها و بازی های جالب بسیاری وجود دارد که با هدف ایجاد چند گزینه تفریح برای مشتریان داخل رستوران رد قالب واقعیت مجازی پیاده شود.
برای مثال، برنامه های مدیتیشن که کاربر را از طریق واقعیت مجازی در یک فضای کاملا آرامش بخش مثل کنار رودخانه و همینطور به کارگیری صداهای مربوطه به جریان آب رودخانه و فضایی مملو از آرامش؛ یکی از گزینه های جذاب برای استفاده در رستوران هاست.
یا بازی های واقعیت مجازی هیجان انگیز، در ژانرهای مختلف ترسناک، ماجراجویی، ورزشی و … دسته دیگری از برنامه های جذابی است که میتوان به عنوان یک گزینه تفریحی برای مشتریان رستوران در نظر گرفت.
ویا حتی برنامه های سفر مجازی vr که به مشتریان رستوران اجازه میدهد برای دقایقی به هر جایی از کره ی زمین (یا حتی خارج از این کره خاکی) سفر کنند و تجربه ای لذتبخش از حضور در رستوران و استفاده از این برنامه واقعیت مجازی برای خود به ارمغان آورند.
اینها نمونه هایی از برنامه ها و بازی های جذاب برای ایجاد گزینه های تفریحی – سرگرمی در رستوران هاست، که به برندینگ رستوران ها ،ایجاد تمایز و تجربه جذاب برای مشتریان کمک شایانی خواهد کرد.
کاربرد واقعیت مجازی در ارائه تجربه محصول (دمو)
یکی از مفیدترین راه ها برای ترغیب مشتری برای خرید یک محصول این است که به آنها اجازه دهید تا استفاده از آن را تجربه کنند و ببینید که چطور کار میکند و جزئیات ظاهری آن را مورد بررسی قرار دهند.
شرکت Volvo، یکی از شرکت های پیشرو در حوزه بازاریابی و فروش به کمک Vr است. این شرکت در یکی از کمپین های بازاریابی خود، محصول جدیدش (XC90) را در قالب یک برنامه واقعیت مجازی رانندگی به مخاطبین ارائه کرد.
این فرآیند به این شکل انجام شد، که مخاطبین تنها یک اپ روی موبایل خود نصب میکردند و بعد از قرار دادن موبایل خود در هولدر واقعیت مجازی، وارد یک برنامه شبیه سازی شده از رانندگی با محصول Volvo XC90 شده و تجربه ی رانندگی با این محصول جدید ولوو را کسب میکردند.
این فرآیند برای هر نوع محصول دیگری، از دکوراسیون داخلی منزل، اتوموبیل تا ساخت و ساز واحد های آپارتمانی به لطف Vr قابل اجراست به طوریکه مخاطبین پیش از خرید تجربه ای کامل و احساسی واقعی از محصول کسب میکنند و به درستی تصمیم به خرید خواهند گرفت.
کاربرد واقعیت مجازی در رویدادها
تا به حال شده که قصد شرکت در استادیوم برای تماشای بازی فوتبال تیم محبوبتان را داشته باشید ولی به دلیل مسافت زیاد، یا کمبود وقت یا حتی هزینه بالا از آن منصرف شده باشید؟ یا برای شرکت در کنسرت خواننده محبوبتان زمان کافی نداشته باشید؟ یا به خاطر برگزار شدن رویداد آموزشی مورد نظرتان در خارج از کشور، مجبور شوید ویدیوی رویداد را بعد از رویداد تماشا کنید؟
به این جمله دقت کنید : “با واقعیت مجازی، عملا محدودیت های زمانی و مکانی برای ما انسان ها برداشته میشوند”
یک خبر بسیار خوب، با استفاده از Vr شما میتوانید از هر جای دنیا که هستید، در هر رویداد ورزشی، آموزشی، هنری، علمی و … در هر کجای دنیا شرکت کنید، آنهم بدون اینکه لازم باشد از جای خود تکان بخورید! تنها کافی است هدست واقعیت مجازیتان را برداشته، روی سرتان قرار دهید و از شرکت در رویداد مورد نظرتان لذت ببرید!
تمامی رویدادها از این پس میتوانند در قالب واقعیت مجازی اجرا شوند. چه رویداد مهم و پر طرفداری باشد، و چه رویداد خصوصی با تعداد شرکت کننده کم.
اگر شما برگزارکننده کلاس های آموزشی هستید، اگر شما برگزارکننده رویدادهای علمی و هنری هستید، اگر شما هنرمندی هستید که گالری محصولاتش را برگزار میکند، اگر خواننده هستید که کنسرت برگزار میکند یا … با استفاده از Vr رویداد خود را به یک رویداد بدون محدودیت های زمانی و مکانی تبدیل کنید، به طوریکه هر کسی از هر جای دنیا، بتواند در رویداد شما با همان حس و حال حضور بیابد.
کاربرد واقعیت مجازی در درمان
بیماری های خاص (اکثرا روانی) به کمک واقعیت مجازی به سادگی قابل درمان اند. برای مثال در درمان فوبیاها، پزشک با تشخیص خود، بیمار را در یک فضای شبیه سازی شده و با دوز مشخص با ترس خود رو به رو میکند و طی برنامه های مستمر آرام آرام به این فوبیا پایان میدهد.
Vr همینطور میتواند در فرآیندهای درمانی برای آرام کردن بیمار نیز مورد استفاده قرار گیرد، به عنوان مثال برای کاهش درد هنگام زایمان، مادر با استفاده از واقعیت مجازی در یک فضای آرامبخش و ایده آل قرار میگیرد تا کمی از فشار روانی اش کاسته شود.
کاربرد واقعیت مجازی در آموزش به کارکنان
یکی از پر هزینه ترین بخش های کسب و کارها، آموزش و ترتبیت منابع انسانی است؛ مخصوصا اگر حوزه کسب و کار، صنعتی بوده و کارکنان باید در کنار مباحث تئوریک، در مدت زمانی بصورت آزمایشی روی خط تولید اقدام به تمرین و یادگیری کنند.
در این شرایط، آموزش به کارکنان هزینه هایی با خود به همراه دارد، به علاوه اینکه ممکن است کارآموزان به خودشان یا خط تولید صدمه وارد کنند.
از این جهت واقعیت مجازی در صنایع مختلف برای آموزش به کارکنان بسیار میتواند موثر باشد چرا که تقریبا هزینه های آموزشی را بهحد قابل توجهی کاهش داده، و امکان آسیب به خط تولید یا کارآموزان را در حین برنامه های یادگیری به 0 کاهش میدهد.
بسیاری از شرکت های بزرگ دنیا از جمله بوئینگ، برای آموزش به کارکنان تازه کار در خوط تولید، یا کارکنانی که ارتقای شغلی یافته اند از Vr برای آموزش و تربیتشان استفاده میکنند.
از اینکه تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید از شما ممنونیم، سعی کردیم در این مقاله به کاربردهای مهم واقعیت مجازی در دنیای روزمره و کسب و کار بپردازیم.
لازم به ذکر است تکنولوژی واقعیت مجازی بسیار نزدیک به تکنولوژی واقعیت افزوده است، اگر مایلید در مورد این تکنولوژی و کاربردهای آن نیز بیشتر بندانید پیشنهاد میکنیم این مقاله ما را که در مورد کاربرد تکنولوژی واقعیت افزوده است مطالعه بفرمایید.