تاریخچه واقعیت مجازی (VR) از آغاز تا امروز

تاریخچه واقعیت مجازی

تکنولوژی واقعیت مجازی، علی رغم اینکه به تازگی در دسترس تقریبا همگان قرار گرفته، ریشه ای در دهه 70 میلادی دارد؛ در این مقاله از وبسایت گروه واقعیت تو به بررسی تاریخچه واقعیت مجازی از شکل گیری تا چیزی که امروز از Vr میشناسیم خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

1957 : ساختن شبیه ساز Sensorama توسط Morton Heilig

شبیه ساز سنسوراما در سال 1957
شبیه ساز سنسوراما در سال 1957

آقای morton Heilig فیلمبردار سینمای هالیوود، یک دستگاه شبیه سازی صحنه های سینمایی به نام sensorama (سنسوراما) طراحی و پیاده کرد که از همه لحاظ مخاطب را در محیط شبیه سازی شده مد نظر قرار میداد، از تصاویر سه بعدی گرفته تا بو و صداها.

بسیاری از مورخان دنیای تکنولوژی معتقدند که این اولین و مهمترین قدم برای شروع انقلاب هیجان انگیز واقعیت مجازی و این نقطه، شروع تاریخچه واقعیت مجازی بود.

1968 : ساختن اولین هدست واقعیت مجازی توسط Ivan Sutherland

هدست The Sword of Damocles
هدست The Sword of Damocles

اولین هدستی که بتوان نام آن را واقعیت مجازی گذاشت توسط یکی از تاثیرگذار ترین افراد در تاریخ گرافیک کامپیوتری یعنی آقای Ivan Shuterland ساخته شد.

این هدست حاوی تصاویری دو بعدی و ساده بود که به هنگام گردش سر، این محتواها هم بر اساس زاویه چرخش سر کاربر تغییر میکرد.

همچنین از دیگر قابلیت های این هدست که به نام The Sword of Damocles شناخته میشد، اضافه کردن تصاویری ساده به پس زمینه ای از دنیای واقعی بود (رنگ و رویی از واقعیت افزوده)

1970 : کار بر روی پروژه ی شبیه ساز پرواز به نام Super Cockpit

شبیه ساز Super Cockpit
شبیه ساز Super Cockpit

در دهه هفتاد میلادی بود که مهندس ارتش، Thomas Furness مشغول توسعه یک شبیه ساز پرواز بود که این پروژه به مرور تکمیل تر شد و نهایتا نام Super Cockpit به خود گرفت.

این پروژه یک شبیه ساز آموزش تمام عیار پرواز بود که مجهز به نقشه های سه بعدی، رادار، تصاویر مادون قرمز و کنترل پرواز بود.

به گفته Furness هزینه این پروژه به صدها میلیون دلار هم میرسید. جالب است بدانید که در تاریخ ارتش آمریکا این پروژه به عنوان یکی از افتخارات ارتش ایالات متحده آمریکا شناخته میشود.

1978 : ایجاد پروژه ی Aspen Movie Map توسط MIT

پروژه aspen movie map
پروژه aspen movie map

پروژه The Aspen Movie Map که توسط MIT توسعه یافت، نشان داد که چطور میشود از واقعیت مجازی در ارتباط با کاربر استفاده کرد.

این پروژه در واقع یک سفر محلی به اطراف بود که با تاچ اسکرین کاربران میتوانستند دستگاه را کنترل کنند.  اینکه کجا را ببینند و کجا بروند.

بله، در یک فضایی نسبتا درگیرکننده کاربران با استفاده از تاچ شرایط شبیه سازی شده را کنترل میکردند و عملا هدستی در کار نبود ولی کاربران در مورد روند محتوای دستگاه تصمیم گیرنده بودند؛ و این پروژه باب جدیدی برای واقعیت مجازی ایجاد کرد.

1991 : ساختن Sega VR که هیچ وقت به بازار عرضه نشد

هدست sega vr
هدست sega vr

سگا وی آر یک هدست واقعیت مجازی است که در اوایل دهه 90 میلادی توسط سگا تولید شد. این دستگاه از لحاظ ایده های طراحی و کانسپت کلی تقریبا میتوان گفت یک هدست تمام عیار واقعیت مجازی بود، اما هیچ گاه پایش به بازار نرسید.

به دلیل سختی ها و مشکلاتی که در آن زمان برای توسعه این محصول وجود داشت، سگا وی آر فقط در حد یک نمونه محصول ماند.

مدیرعامل وقت سگا، تام کالینسکه اظهار داشت که این سیستم به دلیل ایجاد بیماری حرکتی و سردردهای شدید در کاربران، به بازار ارائه نخواهد شد.

این محصول نهایتا در سال 1994 از بین رفت! 

2010 : ساختن اولین پروتوتایپ Occulus Rift توسط Palmer Luckey

نسخه prototype هدست occulus
نسخه prototype هدست occulus

کارآفرین هجده ساله Palmer Luckey اولین نمونه از Occulus rift (آکیولِس ریفت) را ساخت. هدست واقعیت مجازی ای که زاویه دید 90 درجه ای به کاربر ارائه میکرد، چیزی که در نسخه های پیشین واقعیت مجازی دیده نشده بود!

در چند سال اول او موفق شد برای Occulus حدود 2.4 میلیون دلار سرمایه جذب کند، این روند تا آنجایی پیش رفت که در نهایت فیسبوک به قیمت 2 میلیارد دلار این کمپانی را در سال 2014 خریداری کرد.

هم اکنون Occulus که زیر مجموعه فیسبوک است، یکی از بازیگران اصلی بازار واقعیت مجازی است و تولید کننده پرفروش ترین هدست های واقعیت مجازی است.

2016 : ورود شرکت های جریان اصلی مثل HTC , Apple , … به عرصه ی تولید واقعیت مجازی

شرکت های رده بالای Vr
شرکت های رده بالای Vr

واقعیت مجازی حالا به عنوان یکی از تکنولوژی های جریان اصلی در دریای دنیای دیجیتال کشتریانی میکند و صدها شرکت رهبر تکنولوژی به این بازی وارد شده اند تا هدست واقعیت مجازی خودشان را بسازند.

برای مثال HTC هدست خود را تحت عنوان HTC Vive به بازار عرضه کرده و رقیب اصلی Occulus تلقی میشود.

اکنون : قابلیت دسترسی واقعیت مجازی توسط گوشی های موبایل اندروید و IOS

واقعیت مجازی موبایل
واقعیت مجازی موبایل

تکنولوژی واقعیت مجازی هم اکنون از طریق تلفن همراه و هدست های واقعیت مجازی قابل استفاده است و از همیشه در دسترس تر!

از اینکه با ما در این مقاله همراه بودید تا نگاهی کامل به تاریخچه واقعیت مجازی بیندازیم متشکریم.

بلاگواقعیت مجازی

تاریخچه vrتاریخچه واقعیت مجازیچطور واقعیت مجازی ساخته شد؟چگونگی شکل گیری واقعیت مجازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *