این مقاله از ابعاد مختلف به بررسی تکنولوژی واقعیت افزوده یا Ar پرداخته و به طور صحیح و قابل قبول به پاسخ سوال Ar چیست می پردازد و به شما میگوید که جایگاه این تکنولوژی در روزمره و کسب و کارها ، دقیقا کجاست.
برای شروع سفرمان به اعماق واقعیت افزوده و رسیدن به پاسخ صحیح Ar چیست از ایستگاه های مختلفی عبور میکنیم و به مرور به پاسخ سوال نزدیک تر میشویم ، با ما در این سفر همراه باشید تا به کالبدشکافی واقعیت افزوده پرداخته و در نهایت به همه ی ابهامات در این زمینه پاسخ دهیم.
? آنچه در این مقاله میخوانید :
معنای واقعیت افزوده Ar چیست :
قاعدتا در لغت نامه های موجود ، معنایی برای کلمه ی “واقعیت افزوده” نخواهید یافت ؛ دلیلش هم از روز روشن تر است ، این تکنولوژی یک تکنولوژی جدید است و طبعا برای ما که رهبر تکنولوژیک نیستیم نباید آنقدرها هم جا افتاده باشد … اما با این حال نمیتوان از آن چشم پوشی کرد و توجه نکردن به کاربردهای محشر واقعیت افزوده اصطلاحا تف سربالاست ؛ بدین ترتیب سعی میکنیم زیرکانه و با مهارت ، این گنجینه ی عمیق را بشکافیم.
واقعیت افزوده یا به قول خارجیا “Augmented Reality” (مخفف اش : AR) را اما میتوان اینگونه تعریف کرد : “حضور عناصری از محیط مجازی سه بعدی(مثلا کاراکتر مرحوم مایکل از بازی اش) به محیط واقعی موجود در دنیای واقعی.” هنوز برایتان گنگ است ؟ ادامه ی این مقاله را دنبال کنید.
واقعیت افزوده (AR) ، کمی دقیقتر (از زبان متخصص اینکار) :
برای نزدیک تر شدن به پاسخ سوال Ar چیست لازم است تا با نحوه ی عملکرد فنی آن نیز آشناشویم ، خوب به تصویر بالا که بسیار بسیار هنرمندانه توسط اینجانب ترسیم شده است دقت نمایید ، این تصویر چیزی ست که من به همه ی کسانیکه قرار است بهشان محصولی در زمینه ی واقعیت افزوده(Ar) اراثه کنم توضیح میدهم تا به سادگی به درک درستی از این تکنولوژی و نحوه ی کارکرد آن برسیم.
در این تصویر به غیر از واقعیتی که در حال حاضر در آن زندگی میکنیم ، واقعیتی دیگری را قائل شده ایم که در واقع همان “محیط مجازی” یا “Virtual Enviroment” است (خدای نکرده این را با فضای مجازی شبکه های اجتماعی و … که عامل فساد جوانان است اشتباه نگیرید) که منظور صراحتا یک واقعیت دیگر است که شاید هر روز با آن در حین بازی کردن با گوشی موبایل یا کنسول ، دیدن انیمیشن ، فیلمهای سه بعدی و … برخورد میکنیم. اینکه ما پای بازیهای ویدیویی مینشینیم به نوعی وارد این دنیای دیجیتالِ سه بعدی میشویم و خودمان را جای کاراکتر آن گیم قرار داده و در واقعیات مجازی آن زندگی میکنیم …
بار دیگر به تصویر نگاه کنید ، به مرز بین محیط واقعی و محیط مجازی ؛ واقعیت افزوده ، محیط مجازی و محیط واقعی را با هم پیوند میزند ؛ شما میتوانید در محیط واقعی زنده تان بخش هایی از محیط مجازی را با چشمانتان ببینید . موقعیتی را فرض کنید ، روز دیگری شروع میشود و مثل هر روز صبحتان را با گوش فرا دادن به مرحومه هایده آغاز میکنید ؛ کمی میگذرد و امروز بیشتر از قبل دلتنگ هنرمند محبوبتان هستید ، زمانی را برای ملاقات حضوری اختصاص میدهید . مکانی خلوت میابید ، هدفون را برگوش نهاده و از درون دیوایستان به دنیا نگاه میکنید ، مرحومه از آن دنیا پیشتان آمده اند که یک اجرای اختصاصی از قطعه ی “یه امشب شب عشقه…” برایتان داشته باشند و شما خرسندید. (در این مثال کاراکتر هایده به عنوان بخشی از محتوای مجازی به دنیای واقعی قدم میگذارد…)
سیر تکاملی تکنولوژی واقعیت افزوده (AR) :
قدم بعدی در مسیر Ar چیست اطلاع از تارخچه ی تکامل تکنولوژی واقعیت افزوده است ، این اینفوگرافی تاریخچه ای از مهمترین وقایع Ar را نشان میدهد که بصورت گرافیکی درآمده است :
کاربردهای واقعیت افزوده یا Ar چیست ؟
در آخرین ایستگاه های به مقصد Ar چیست به سر میبریم. واقعیت افزوده به عنوان تکنولوژی پایه و برگزیده ی غولهای صحنعتی و تکنولوژی دنیا قطعا کاربردی فراتر از یک تفریح یا سرگرمی دارد ؛ واقعیت افزوده به مراتب چیزی فراتر از یک تفریح است. در اینجا به صورت خلاصه وارد به مهمترین کاربردهای آن اشاره میکنیم (در مقاله های دیگر به طور کامل به موضوع کاربردهای واقعیت افزوده خواهیم پرداخت)
? واقعیت افزوده در آموزش
در یک مقاله ی علمی اشاره شده بود که “مغز انسان یک ماشین حساب وقایع سه بعدی است”؛ به همین دلیل است که چهره ی افرادیکه از نزدیک دیده ایمشان از آنهایی که فقط عکسی ازشان داریم بیشتر در ذهن ما نقش بسته است ، یا به همین دلیل است که کودکان انیمیشن های سه بعدی را به دو بعدی ترجیح میدهند. واقعیت افزوده به عنوان تکنولوژی ای که محتوای سه بعدی را در دنیای دو بعدی تزریق میکند ، انقلابی خواهد بود در زمینه ی آموزشی.
یادم می آید زمانیکه کوچکتر بودم بعد از خواندن درسی در مدرسه در مورد منظومه ی شمسی ذوق و شوق فراوانی نسبت به آن پیدا کردم ، اما متاسفانه چیزی به جز چند تا عکس روی کتاب و چندین نوشته که باید از رویشان مشق مینوشتم عائدم نشد … حالا اما فرزندان ما میتوانند در صدم ثانیه به منظومه ی شمسی به صورت مجازی سفر کرده و گشت و گذاری لا به لای سیارات آن داشته باشند.
? واقعیت افزوده در رسانه
واقعیت افزوده تمام تلاش خود را میکند تا محتوا به گونه ای به شدت قابل فهم و ملموس تبدیل شود. مجلاتی که تصاویر آنها زنده میشوند ، کتابهایی که آمار را به شکلی سه بعدی نمایش میدهند ، بیلبورد هایی که چیزی فراتر از یک تصویر دو بعدی در دل خود دارند همگی نمونه هایی هستند تا این مصداق این موضوع باشند که “واقعیت افزوده ، نگاه ما به دنیا را ارزشمندتر میکند.”
? واقعیت افزوده در مهندسی
هر جایی که با تولید یا طراحی سر و کار داریم ، مباحثی مثل به نمایش گذاشتن طرح های اولیه و ملموس کردن آنها گریبان گیر ما هستند.ما با واقعیت افزوده این امکان را خواهیم داشت که به دنیای طرحمان سفر کرده و در محضرش به تکمیل آن بپردازیم ، یا طرحی که شاید هنوز قصد روی کاغذ آمدن ندارد را هم به دنیای خودمان آورده و نظاره گر آن باشیم .
? واقعیت افزوده در گردشگری
جالب است بدانید که بسیاری از محققان معتقدند که اگر صنعت گردشگری در ایران به رونقی که مستحقش است برسد ، ما دیگر به هیچ درآمد دیگری نیازمند نخواهیم بود. این خود یکی از دلایلی است که انقلاب در گردشگری به خصوص در ایران از اهمیت بالایی برخوردار است.
واقعیت افزوده در گردشگری به خودی خود میتواند بسیاری از فرآیندها را بهبود ببخشد ، فرآیندهایی چون مسیریابی ، اقامت ، انتخاب گزینه های سفر ، کسب اطلاعات مربوط به مکانهای مختلف و …
? واقعیت افزوده در پزشــــکی
از مهمترین دغدغه های روزمره ی ما بحث سلامت جسمی است ، این موضوع در ایران ما که کلانِ درآمد پزشکان از درمان است نه از پیشگیری اهمیت دوچندان میابد. واقعیت افزوده این شرایط را برای ما فراهم میکنید که محتواهای آموزشی را به نحوی دیگر و آشکارتر برای سلامت خود به کار بگیریم ، برای مثال چگونگی استفاده از یک وسیله ی سلامتی به همراه راهنمایی های همزمان و زنده روی بدن خودتان از طریق تلفن همراهتان برای استفاده ی درست ، سریع و آسان در اختیار شما خواهد بود.
در بعد دیگر این تکنولوژی در بهبود فرآیندهای پزشکی به کمک پزشکان و پرستاران می آید ، شبیه سازی درمان های اورژانسی برای دانشجویان در پایین ترین سطح و عمل جراحی از راه دور در سطحی دیگر از نمونه های در دسترس واقعیت افزوده در پزشکی هستند.
? واقعیت افزوده در ساخت و ســاز
همانطور که در بخش مهندسی هم اشاره کردیم ، ملموس کردن طرحها و روند ها از موضوعات پر اهمیت است. واقعیت افزوده برای زنده کردن یک نقشه ی کاغذی و تبدیل آن به خانه ای که در واقع هنوز ساخته نشده ولی شما از دریچه ی این تکنولوژی میتوانید در آن حرکت کنید ، نظر بدهید و عملا خودتان را در آن حس کنید ، به کار خواهد رفت تا نشان دادن همان خانه ی روی نقشه ، بر فراز زمین کلنگی ای که قرار است روی آن ساخته شود آنهم در ابعاد واقعی اش (این نمونه برای برج های چند صد طبقه ملموس تر خواهد بود)
? واقعیت افزوده در بازاریابی و تبلیغات
از مهمترین و پر استفاده ترین کاربردهای واقعیت افزوده ، بدون شک بازاریابی و تبلیغات است. انکار اینکه این تکنولوژی در حال اراثه ی یک نوع محتوای بهتر از محتواهای قبلی است دور از منطق است و اینکه با این شرایط تبلیغات و بازاریابی را دگرگون نمیکند به دور از عقل.
باعث تعجب نیست که بسیاری از کمپانیهای بزرگ در حال حاضر از این تکنولوژی برای تبلیغات و بازاریابیشان استفاده میکنند ؛ برای مثال شرکت ولکس واگِن که تولید کننده ی خودرو است ، یک اپلیکیشن واقعیت افزوده منتشر کرده است که به شما این امکان را میدهد که بدون نیاز به رفتن به نمایشگاه یا مراکز فروششان هر جایی که هستید هر مدل از ماشینشان را به مکان خود برده و حتی یک دوری هم با آن بزنید !
این بخش بسیار پر نمونه و مثال است ، در کل هر جایی که محصولی برای نمایش دارد میتواند با این تکنولوژی محدودیت های زمانی و مکانی را شکسته و محصولاتش را به صورت مجازی در اختیار مشتری قرار دهد تا مثلا مشتری بتواند همه ی مدلهای فرش فلان فرش فروشی را در خانه ی خودش امتحان و آن که نظرش را جلب کرده را سفارش دهد.
? واقعیت افزوده در ارائه خدمات مشتری
تکنولوژی واقعیت افزوده به کمک شما می آید تا خدماتی از جنس رضایت را برای آنها به ارمغان بیاورید. رفع مشکلات مشتری از راه دور یکی از خدماتی است که اگر واقعیت افزوده به آن راه پیدا کند ، دیگر یک خدمت نیست ؛ بلکه حضور پشتیبان به صورت مجازی در کنار مشتریست تا با راهنمایی هایی که مشتری روی محصول اش در مکان به چشمان خودش میبیند به او کمک کند.
در وهله ای دیگر واقعیت افزوده ارتباط شما با مشتریانتان را از محدودیت های دنیای واقعی خارج میکند و این یعنی انقلاب در ارتباط با مشتری ؛ چه خدمات مربوط به رفع مشکل تا خدماتیکه برای ایجاد حس رضایت مشتری به او اراثه میشود.
? واقعیت افزوده در رویدادها و کنفرانس ها
فکر میکنم دیگر نیاز به تکرار این موضوع نیست که “واقعیت افزوده ، محدودیت های زمانی و مکانی را میشکند”. به همین دلیل است که با واقعیت افزوده شما میتوانید رویدادی که آن سر دنیاست یا به هر دلیلی در دنیای واقعی به آن دسترسی ندارید را به محیط خودتان آورده و به صورت مجازی در آن شرکت کنید.
اینکه کنسرت هنرمند محبوبتان را به خانه تان بیاورید یا مسابقه ی ورزشی مورد علاقه تان یا سخنرانی فلان اندیشمند و … بستگی به سلیقه ی شما دارد ، واقعیت افزوده بی هیچ منتی همه ی این خواسته هارا برای شما به ارمغان می آورد.
? واقعیت افزوده در آموزش به کارکنان و مدیریت منابع انسانی
در سال 2017 حدود 97/3 میلیارد دلار هزینه ی آموزش و تربیت نیروهای تازه کار در آمریکا بوده است ، تکنولوژی واقعیت افزوده در صنایع مختلف میتواند با ایجاد یک محیط شبیه سازی شده به آموزش کارکنان بپردازد.
با این تکنولوژی عملا هیچ یک از هزینه های قبلی گریبان گیر صاحبان کسب و کارها برای تربیت نیروهای جدید نخواهد بود واین نیروها در یک محیط شبیه سازی شده ی مجازی به تمرینِ عملی پرداخته و موضوعات مربوطه را فرا میگیرند.
از مبحث هزینه ی هنگفت این نیاز کسب و کارها هم که بگذریم ، اگر مرحله ی کارآموزی و تست در یک محیط مجازی شکل بگیرد ، کیفیت کار هم افزایش خواهد یافت ؛ چرا که نیروها تا زمانیکه تجربه ی عملی در آن محیط مچازی کسب نکنند به خطوط تولید یا خط مقدم کسب و کار راه نخواهند یافت.
راستی ، در یک مقاله ی دیگه ما به توضیح واقعیت مجازی پرداختیم ، حتما اون رو هم مطالعه کنین 🙂