واقعیت مجازی چیست؟ ته و توی ماجرای VR

واقعیت مجازی چیست

حتما شرایطی هست که علاقه مند هستید برای دقایقی هم که شده آنهارا تجربه کنید؛ به عنوان مثال حضور در بازی های مهم تیم محبوب اروپاییتان ، یا سفر به کشور و شهرهایی که آرزویشان را دارید یا حتی شاید رفتن به سیاره ای دیگر. اگر به شما بگویم که همه این خواسته ها و تعداد بیشماری از خواسته های دیگرتان امروز دیگر فقط یک رویا نیستند، حاضرید رمز و را آن را دریابید؟

اگر پاسخ شما بله است ، باید بگویم :به مقاله ” واقعیت مجازی چیست ” خوش آمدید ؛ خواندن این مقاله به طور کامل به شما خواهد گفت که به لطف تکنولوژی Vr امروزه چگونه میتوانید هر آن چیزی که میخواهید را تجربه کنید و باهم سفری خواهیم داشت به اعماق دل واقعیت مجازی ، با ما همراه باشید.


” نکته شگفت انگیز در مورد این تکنولوژی (واقعیت مجازی) این است که احساس می کنید در واقع در مکان دیگری با افراد دیگری حضور دارید. همه ی کسانیکه آنرا امتحان میکنند میگویند : این با هر آنچه  در زندگیشان تجربه کرده اند متفاوت است”


این واقعیت مجازی که می گویند چیست؟

تعریف واقعیت مجازی

واقعیت مجازی یا به اختصار VR (کوتاه شده ی Virtual Reality) اصطلاحا به محیطی گفته میشود که از داده ها و عناصر دیجیتالی پر شده و در واقع جایی بیرون از دنیایی است که در آن زندگی میکنیم.

این تعریف تا حدودی درست است ، اما اگر بخواهیم دقیق تر واقعیت مجازی را برانداز کنیم ، میتوانیم اینگونه به آن چنگ بزنیم : “واقعیت مجازی ، وسیله ایست برای منتقل شدن به دنیایی دیگر“. بله ، واقعیت مجازی یک وسیله است برای اینکه شما به دنیای مجازی راه یابید نه خود آن دنیا.

اینکه این دنیایی که واقعیت مجازی مارا به آن میبرد چیست و چگونه است ، به تخیلات و محدودیت هایی برمیگردد که ما خود برای خود میتراشیم و با آنها این دنیا را طراحی میکنیم. واقعیت مجازی ساخته شده است تا محدودیت هارا بشکند ، مرز های فیزیکی و زمانی را رد کند و به ما این اجازه را بدهد که رویایمان را زندگی کنیم.

نظر مردم در مورد واقعیت مجازی

آیا واقعیت مجازی واقعا مارا به دنیایی دیگر می بَرَد؟

واقعیت مجازی چگونه کار میکند

تصویر بالا را در مقاله ای دیگر که در آن به توضیح کامل واقعیت افزوده پرداختیم با کمی تغییر به کار برده ام ، در واقع این چیزی است که قبل از انجام هر پروژه ای در این زمینه به کارفرما توضیح میدهم تا به درک درست و یکسانی از تکنولوژی برسیم.

همانطور که مشاهده میکنید ما در کنار دنیای واقعی که در آن زندگی میکنیم ، دنیایی دیگر را هم در نظر میگیریم. در واقع هر بار که شما در روز پشت کامپیوتر یا کنسول گیم خود مشغول بازی میشوید یا از طریق تلفن همراهتان در شبکه های اجتماعی گشت و گذار میکنید در حال تلاش برای ورود به محیطی دیگر تحت عنوان “محیط مجازی” هستید (که در اصل تلفن همراه و کامپیوتر یا کنسول بازی شما پیوند دهنده ی شما به این دنیای مجازی هستند)

تکنولوژی واقعیت مجازی ، بی هیچ تردیدی عملا هر محدودیتی که برای انسان قائل هستیم را میشکند و اورا به طور کلی در هر زمان و در هر مکانی که باشد در صدم ثانیه به دنیا و محیطی دیگر منتقل میکند. به عبارت دیگر : “واقعیت مجازی ، وسیله ایست که شما از محیط واقعی به طور کامل به محیط مجازی منتقل میکند”؛ و این یعنی در نهایت ما تنها محدود به قدرت تخیل خود خواهیم بود.

واقعیت مجازی چطور کار میکند؟ (از لحاظ فنی)

واقعیت مجازی در ایران
واقعیت مجازی در ایران

احتمالا بارها با تصویر بالا روبه رو شده اید ، این صحنه در واقع تنها بعدی است که از واقعیت مجازی در ایران به کار گرفته میشود (معمولا در پارکها) ، یعنی واقعیت مجازی برای سرگرمی. این اتفاق تا حدودی منطقی است ، اینکه آدمی بتواند موقعیت هایی که به هر دلیلی در دسترسش نیست با با واقعیت مجازی تجربه کند قطعا بعد سرگرم کنندگی اش اولین چیزی است که به فکرش خواهد رسید (این اتفاق در آنسوی آبها هم می افتد…)

? انتقال بینایی به محیط مجازی :

واقعیت مجازی به واسطه ی ماموریتش که انتقال شما به جایی دیگر است ، در اولین قدم باید چیزی که میبینید را به چیزی که قرار است ببینید تغییر دهد ؛ یعنی به نوعی حس بینایی شما را به طور کامل درگیر کند و محتوایی که مربوط به دنیای مجازیست را در دسترس چشمهایتان قرار دهد ؛ از این روست که واقعیت مجازی با عینکی (یا هدستی) عجین شده است تا آنچه را که میبایست ، ببینید. (از این قابلیت به صورت Eye Tracking هم یاد میشود)

ضرورت وجود گجت یا ابزاری در قالب عینک (هدست) به پوشاندن کامل زاویه ی دید شما ختم نمیشود ، اولین قدم از ماموریت واقعیت مجازی زمانی تکمیل میشود که شما بتوانید خودتان آن قسمتی از محیط مجازی که میخواهید را از دریچه ی واقعیت مجازی ببینید ، یعنی اگر سرتان را به پشت گرداندید ، زاویه ی دید شما در واقعیت مجازی هم به پشت تغییر کند و به این قابلیت Head Tracking هم میگویند.

?? انتقال شنوایی به محیط مجازی :

از این دو مرحله که بگذریم ، نوبت به بقیه ی حواس پنجگانه میرسد که باید بتوانند با محیط مجازی در ارتباط باشند تا تجربه ی ما از آن به حداکثرش برسد. به این ترتیب شما از طریق هدست واقعیت مجازی صداهارا هم میشنوید و با تغییر زاویه دید یا مکانتان صداها و قدرتشان هم تغییر خواهند کرد (3D Audio) و تا اینجا گوشهایتان هم در محیط مجازی قرار گرفته اند.

? انتقال دست و پا به محیط مجازی :

اگر یادتان باشد گفتیم که شما وقتی پشت کامپیوتر بازی میکنید در واقع دارید پایتان را به محیط مجازی میگذارید ، در این مثال مانیتور و موس و کیبود همگی ابزارها پیوند شما با محیط مجازی هستند ، موس وظیفه ی گردش صورت و چشم را بر عهده دارد و کیبود پاها و دستان شما در محیط مجازیست ؛ در واقعیت مجازی هم شما نیاز دارید که دستهایتان را به محیط مجازی ببرید ، این کار را کنترلرهای واقعیت مجازی برایتان انجام میدهند.

تاریخچه واقعیت مجازی از شکل گیری تا کنون(1957 – 2019)

تاریخچه ی واقعیت مجازی
تاریخچه ی واقعیت مجازی

واقعیت مجازی (vr) چه کاربرد هایی در زندگی ما دارد؟

پراکندگی بهره وری برندها نسبت به واقعیت مجازی (کاری از ایران کانتنت)

مجله ی فورچون ، یکی از مجلات معتبر در زمینه ی کسب و کار است که هر ساله 500 شرکت برتر دنیارا از لحاظ مختلف رتبه بندی میکند و در قالب رنکینگ F500 ارائه میکند. طبق تحقیقاتی که صورت گرفته تقریبا همه ی این شرکتها به نوعی از واقعیت مجازی در راستای بهبود فرآیندهایشان استفاده میکنند و مقدار باقیمانده هم در صدد استفاده از آن هستند.

در واقع چیزی که باعث شده واقعیت مجازی به غولهای سرمایه ی دنیا راه پیدا کند درک یک موضوع بسیار مهم است ، اینکه “واقعیت مجازی ، چیزی به مراتب فراتر از یک تفریح است“. در این بخش از مقاله قصد داریم به نمونه هایی از کاربردهای واقعیت مجازی در شرکتهای بزرگ بپردازیم و کاربردهای آن را بررسی کنیم.

? واقعیت مجازی برای آموزش به کارآموزان

از پر هزینه ترین مناسک کسب و کارها ، آموزش به کارآموزان تازه کار یا کارکنانی قدیمی است که قرار است روی موضوع جدیدی مشغول شوند. از طرفی رو به رو شدن این دسته از کارکنان و کارآموزان با کار به قصد تمرین ممکن است حتی باعث صدمه به خود این افراد یا خط تولید ، فروش و … شود.

واقعیت مجازی به ما این اجازه را میدهد که بی کم و کاست محیط کاری مد نظر (یا هر شرایط دیگر) را طراحی کرده و این بار در این محیط که حالا مجازی است به تمرین و یادگیری بپردازیم. این بعد کاربردی واقعیت مجازی تقریبا در همه ی کسب و کارها کاربرد دارد و مورد توجه شرکت های بزرگی قرار گرفته است.

? از نمونه ی این شرکت های میتوان به Walmart رتبه ی یک رنکینگ F500 در سال 2019 اشاره کرد :

? واقعیت مجازی و کمپین های تبلیغاتی

هیجان انگیز بودن واقعیت مجازی ، موضوعی بی نیاز از اثبات است. این بعد جذاب واقعیت مجازی میتواند باعث ارتباط بیشتر و بهتر با مخاطب شود ، از این رو واقعیت مجازی در تبلیغات و بازاریابی هم محبوبیت بسیاری دارد.

تعداد بیشماری کمپین های تبلیغاتی وجود دارند که از واقعیت مجازی بهره گرفته اند ، هدف اصلی استفاده از واقعیت مجازی در مبحث تبلیغات ، ارتباط و پیوند هر چه بیشتر با کاربران یا جذب کاربران جدید است. برای مثال به این کمپین تبلیغاتی کوکاکولا نگاه کنید.

? کوکاکولا با هدف ارتباط بیشتر با طیف سنی کمتر و تثبیت خود به عنوان یک شرکت مدرن این کمپین را راه اندازی کرد :

? کاربرد Vr در ساخت و ساز و املاک

از دیگر زمینه هایی که واقعیت مجازی به آنها لطف داشته است ، بحث ساخت سازه ها و املاک است. واقعیت مجازی در روند طراحی و ساخت و ساز به کمک ما می آید تا از درون آن چیزی که به مرور قرار است تکمیل شود و در نهایت به یک سازه تبدیل شود به طراحی آن بپردازیم.

? این ویدیو ، نمونه ای از استفاده ی واقعیت مجازی برای طراحی دکوراسیون داخلی منزل است :

? استفاده از واقعیت مجازی در آموزش و پرورش

از نظر بسیار از ایده پردازان و آینده نگران دنیای تکنولوژی ، مبحث آموزش مهمترین جایی است که واقعیت مجازی می تواند در آن به کار برود ، به بسیاری از دلایلی که در جریان آنها هستید و مهمترینشان :”قرار گرفتن مخاطب به صورت مستقیم در شرایط موضوعِ مورد بحث” است.

در بسیاری از کشورهای توسعه یافته واقعیت مجازی به عنوان پایه ی ابزار یادگیری و یاددهی دانش آموزان به کار گرفته میشود.

? این ویدیو یکی از مدارس محلی کانادا را نشان میدهد که از واقعیت مجازی در سیستم تدریس استفاده میکند :

? واقعیت مجازی در راستای ارتباطات

بارها تکرار کرده ایم که واقعیت مجازی ، محدودیت های فیزیکی مارا از میان برمیدارد ، به همین دلیل است که واقعیت مجازی انقلابی است در مبحث ارتباطات.

فرقی نمیکند ، چه شرکتهایی که قصد دارند با مشتریان خود ارتباط بیشتری بگیرند و مثلا یک تجربه ی مجازی رایگان از محصول جدیدشان را به آنها هدیه بدهند ، چه کسانیکه میخواهند کنفرانسها و رویدادهای راه دور برگزار کنند و چه کاربران عادی واقعیت مجازی که میخواهند با دنیا ارتباط بگیرند ؛ همگی بدون کم و کاست به خواسته هایشان میرسند ، به لطف واقعیت مجازی.

? ویدیوی زیر مربوط به کنفرانس فیسبوک و Occulus درباره ی واقعیت مجازی میباشد که مارک زاکربرگ به صورت زنده در واقعیت مجازی دمویی از کنفرانس مجازی را برگزار میکند :

همچنین لازم به ذکر است که این تکنولوژی به واسطه ی کاربردها و همچنین تشابه اسمی ، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در بسیاری از مواقع با هم اشتباه گرفته میشوند. این دو تکنولوژی در مسائل فنی و بسیار مسائل دیگری با هم تفاوت هایی دارند که بهتر است به آنها توجه داشته باشیم.

بلاگواقعیت مجازی

vr چیستتعریف vrتوضیح واقعیت مجازیواقعیت مجازی چیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *